11 maj, 2011

Gryningsfiske vid "banken"

Drog över i ottan och drar på ett dubbelhugg direkt, rätt starka men inte otäjmbara en fyrkilos nätates medan den andre fick gå tillbaks. Vi kör en lov medans skedar hamnar i vattnet och ordnigen återställs "Näbbisar" krokas av emellan Laxhuggen, riggspöt löser och det blir ett ilsket vrål från rullen Mia tuktar fisken med van hand och lite intermesso med en ilsken lax reds ut och jag kan näta en 10.5 kilos Lax och ett nytt pb för mia blir det, jag är nöjd med att vi ändå lyckades komma över tio strecket, men lyckligare är nog frun. Hon hinner sansa sig med kaffe och cigg medans jag lägger i prylarna i havet, ett aggresivt hugg på ytan får fart på frugan och hon tar spöt och flinar bara, stor fisk stor fisk hör jag henne utbrista medans 400 ft lina försvinner i första rusningen. Jag plockar in ena sidan då det ändå sitter två "näbbar" och vill komma loss river riggen för säkerhets skull och det är fri transport till håven, så enkelt är det inte utan det krävs en "kvinnas list" för att besegra denna bråkstake men det lyckas och jag håvar den andra 10+ aren i dag åt frun. jubel och lycka och komentaren nu vill jag ha en på femton. Vi rensar näbbistar och tar några fina matfiskar och ger oss vid 14 tiden då vi hade sex fiskar vikter på dessa var 10,5 10,3 8 7 och två fyror

1 kommentar: